eTwinning
Etwinning je aktivita, díky níž mohou školy spolupracovat prostřednictvím Internetu na společném projektu a ke společné práci využívat informační a komunikační technologie (ICT). Více o portálu a aktivitách eTwinning se můžete dozvědět na www.etwinning.cz a www.etwinning.net.
Práce na mezinárodních projektech programu eTwinning má na naší škole dlouholetou tradici. Již náš první projekt z roku 2007 byl oceněn Certifikátem kvality. Těchto certifikátů jsme během let "nasbírali" více než dvacet a jsme za ně po právu hrdí. Jsou potvrzením toho, že tyto projekty dosáhly určité kvality na úrovni národní i celoevropské.
Ale co je nejdůležitější - věříme, že prací na projektu se naši žáci mnohé naučili. Protože naším komunikačním projektovým jazykem je angličtina, zdokonalili se v jejím užívání. Pracovali v týmech a učili se naslouchat a pomáhat jeden druhému. Byli vedeni k tomu, aby si práci naplánovali a pak dokončili v termínu. Projekty také rozvíjely jejich tvořivost a povzbuzovaly zvídavost. Žáci vyhledávali informace, třídili je, posuzovali a nakonec prezentovali. Dbali jsme na dodržování e-bezpečnosti a respektování autorských práv. A v neposlední řadě se žáci nejen mnohé dozvěděli, ale také měli možnost komunikovat se svými vrstevníky z jiných evropských zemí. Práce na projektech je jak doplněním, tak i zpestřením běžné výuky.
Jsme-li hrdí na Certifikáty kvality (jak Národní, tak i Evropské), ještě větší radost jsme měli z udělení dvou Evropských cen eTwinning a to za projekt World War (2016) a za projekt Stories in History (2014) a z udělení dvou Národních cen za projekt Getting Closer (2010) a za projekt SMILE (2021).
S.M.I.L.E.
(The School of Inspiring Learning Experiences)
Projekt SMILE byl projektem 8 partnerských škol s hlavními koordinátory Moldávií a Rakouskem, které také přišly s nápadem a celkovou koncepcí tohoto jednoletého projektu. Název projektu SMILE je zkratkou z "The School of Magic Inspiring Learning Experiences" a byl inspirován školou Bradavice z proslulé heptalogie J. K. Rowlingové "Harry Potter".
Na začátku kouzelnického školního roku byli žáci rozřazeni "moudrým kloboukem" do 6 kolejí (Wisdom, Courage, Humanity, Justice, Temperance, Transcendence) a v nich pak plnili úkoly zadané jim v několika kouzelnických školních předmětech, jejichž názvy (nikoliv obsah) povětšině kopírovaly školní předměty Bradavic (např. lektvary, bylinkářství, historie čar a kouzel, předvídání budoucnosti anebo přeměňování). Každý předmět měl na starost jeden z učitelů. Některá zadání žáci plnili jako jednotlivci, mnohá však byla koncipována jako týmová práce a ohodnocen pak byl celý tým společně. Za úspěšné splnění zadaných úkolů dostávali žáci body, které se zapisovaly jednotlivým kolejím. Soutěž mezi kolejemi probíhala rovněž během několika online Zoom setkání a turnajů, kde bylo vždy nejprve setkání všech kolejí a pak opět práce v menších skupinách "spolužáků". Součástí projektu byl i "Wizardus" (kouzelnická verze Erasmu) - žáci měli za úkol prezentovat jednu partnerskou zemi, např. český tým prezentoval Rumunsko pomocí společně vytvořeného Kahoot kvízu. Práce na projektu byla skvělou příležitostí, jak si žáci mohli vyzkoušet komunikaci v angličtině s vrstevníky z jiných zemí a procvičit se ve všech čtyřech základních jazykových dovednostech (poslech a čtení s porozuměním, psaní a mluvení).
Projekt SMILE byl specifický, neboť se téměř celý realizoval ve školním roce 2020/2021, tzn. v době "online" výuky. Nicméně díky motivovanosti, pracovitosti a odpovědnosti žáků sekundy se nám podařilo všechna úskalí tohoto školního roku zvládnout na jedničku a také dokončit tento projekt v takové kvalitě, že mohl být oceněn Národním a Evropským certifikátem kvality. Nejvyšším oceněním, kterého jsme dosáhli a kterého si velmi vážíme, je Národní cena eTwinning.
Více se projektu můžete dozvědět z projekt. web. stránek: https://etw-projekt-smile.webnode.cz/o-projektu/
World War 1
Na projektu World War I pracovali studenti kvarty Gymnázia Vysoké Mýto od června 2014 do května 2015. Toto téma bylo zvoleno jednak proto, že jsme si v roce 2014 připomínali začátek první světové války, jednak proto že toto téma koresponduje s osnovami dějepisu v devátém ročníku. Cílem projektové práce bylo nejenom připomenout si historické události té doby, ale také přiblížit žákům válečné utrpení, jak bylo zachyceno v denících/vzpomínkách pamětníků, v dokumentárních filmech či beletrii. V souladu s tímto cílem projektová práce probíhala ve třech etapách - nejprve se studenti seznámili s fakty studiem článků v Simple Wikipedii a sledováním dokumentárních filmů; potom sbírali materiály a podněty ve svém okolí (např. vyhledáváním pomníčků padlým vojákům, samostudiem v muzeu či vyptáváním se starších lidí na to, co se traduje o jejich předcích, kteří byli za první války frontovými vojáky); nakonec spolu se svými německými projektovými partnery vytvořili sadu fiktivních dopisů mezi vojáky na frontě a jejich rodinami v zázemí (https://bit.ly/lettersWW1).
K nejúspěšnějším dílčím aktivitám patřily projektové dny, kdy byla výuka v jednotlivých předmětech zaměřena na válečnou tematiku, např. v chemii se žáci dozvěděli o užití chemických zbraní, při výtvarné výchově tvořili z látky rudé máky jako špendlíky na klopu, při hudební výchově zpívali vojenské písně z tohoto období, hodina dějepisu probíhala v místním muzeu, knihy reflektující osudy vojáků a jejich rodin žákům představila paní knihovnice v místní knihovně. Konkrétní postavy, jejich osudy a válečné utrpení nám přibližují také mnohé filmy - v případě našeho projektu jsme se domluvili na shlédnutí filmů "Na západní frontě klid" a filmu "Šťastné a veselé" a následné diskusi a vytvoření kvízu pro partnery. Jak už bylo zmíněno, vyvrcholením naší projektové práce byla aktivita ve smíšených mezinárodních týmech, kdy se čeští a němečtí studenti několikrát sešli v chatovacích místnostech, aby se domluvili na fiktivních rodinách a jejich fiktivní korespondenci z fronty domů
a ze zázemí na frontu. Žáci pak tyto dopisy společně napsali a prezentace sestavená z těchto dopisů a ilustrací vytvořených v hodinách výtvarné výchovy byla finálním společným výstupem tohoto projektu, publikovaným na projektových webových stránkách.
Prezentace o projektu
Stories in History
Po úspěšné spolupráci s francouzskou školou COLLÈGE JEAN GIONO jsme se rozhodli pracovat společně na dalším projektu, tentokrát úzce tematicky zaměřeném - "Stories in History". V září s námi začala spolupracovat třetí partnerská škola, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΕΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ z Řecka. Formou projektového vyučování naši studenti v hodinách angličtiny, dějepisu a IVT získávali, třídili a sdíleli informace především o životě a osudech dětí a mladých lidí za 2. světové války. Většina výstupů
a aktivit obsahovala úkol pro naše partnery (např. seznamovací aktivita s křížovkami v Hot Potatoes nebo video se svědectvím M. Vidlákové o Terezíně doplněné sadou otázek) anebo byla koncipována jako přímá spolupráce (např. společné psaní vzkazů / komentářů na virtuální zeď
u podtémat jako vzkazy pro Anne Frankovou či reflexe po shlédnutí filmu "Mezi řádky"). Cíleně jsme akcentovali interaktivní přístup a přirozenou zvídavost a soutěživost našich studentů. Téma projektu (2. světová válka) korespondovalo se ŠVP školy pro kvartu.
Krátké video o projektu
Getting Closer
Projekt "Getting Closer" byl založen společně školou ve Španělsku, Severním Irsku a České republice a registrován dvěma prvními školami v červnu 2008. Hlavním cílem projektu bylo informovat se vzájemně / dozvědět se co nejvíce o těchto zemích, regionech, městech a školách atd. tak, aby na základě pochopení individuálních shod a rozdílů byli studenti vedeni jednak k zájmu o ostatní evropské země a jejich specifika, jednak k vzájemné toleranci. Studenti pracovali podle předem dohodnutého plánu a harmonogramu a pracovali v týmech, takže se učili i vzájemné toleranci, pomoci jeden druhému a spolupráci. V případě španělské a české strany, kde byl projekt realizován v rámci výuky AJ, se studenti rovněž zdokonalovali ve svých vyjadřovacích schopnostech v cizím jazyce. Studenti měli také možnost v praxi využít dovednosti získané z hodin IVT, mnozí
z nich se nově naučili např. zasílat emaily včetně příloh, vytvářet presentace v Power Point či filmy
v programu Movie Maker.
Obsah zrušené webové stránky ZDE.
Prezentace o projektu
eTwinning projekty oceněné Certifikátem kvality
OLD and NEW @ ME and YOU
READ and SHARE
In2 Spring Nature
Europe´s ABC of Superfoods
Teens 2 Teens
European Teenagers´Lifestyle
Nice2meetU
(webová stránka byla bez upozornění aplikací webnode zrušena)
EU Zone
Christmas Traditions
(úplně první náš projekt a jediný bez webové stránky)
Bringing Generations Together
Technology 4 Teenagers
Friendship, Food and Fun
WeRhere2eat
(webová stránka byla bez upozornění aplikací webnode zrušena)
An Old Neighbour and New Friend
Do you speak the same English?
(webová stránka byla bez upozornění aplikací webnode zrušena)
Learning English Together Through ICT
HALEY
(webová stránka byla bez upozornění aplikací webnode zrušena)